Idéen till ett eget hudvårdsmärke föddes hemma på soffan
En fikastund där hemma med en doktor i kemi förändrade Mette Picauts liv och yrkesbana för alltid. Kärleken till ekologiska oljor laborerades fram i köket – resten är magi på burk och tusentals nöjda kunder världen över. Här är Mettes egen berättelse om hur det hela började…
“Jag jobbade som modell på heltid mellan 1989 och 2000 och där började mitt intresse för hudvård. Alla var som besatta i jakten på den perfekta hyn, retuschering var inte så vanligt på den tiden som det är nu. Men själva idéen till mitt eget hudvårdsmärke föddes av en slump, hemma på soffan. Jag var 40 år, pluggade till sjuksköterska och var mammaledig med mitt andra barn.
En eftermiddag fikade jag med en god vän till familjen som är doktor i kemi. Av henne fick jag låna böcker om aromaterapi och vips öppnade sig en ny värld! Dagen därpå började jag blanda egna ekologiska oljor hemma i köket…
Snart var hyllorna fulla med labbrör och vispar. Men om någon hade sagt till mig att det där en gång skulle bli ett eget kosmetikföretag hade jag bara skrattat.
Med tiden blev jag en riktig skönhetsnörd. Det är jag fortfarande, och är väldigt stolt över. När jag går in för något gör jag det till hundra procent, med en uthållighet som till och med förvånar mig själv. Det finns en skönhet i att hänge sig åt något, inom ett begränsat område, och att våga göra det fullt ut. Just kärleken till grunden inom hudvård, till själva ingredienserna, är kärnan i mitt företag och något jag är väldigt rädd om.
Även om det finns produktutvecklare, kemister och experter av olika slag omkring mig nuförtiden vill jag fortfarande vara extremt delaktig i varje produkt för att behålla själen och närvaron i hela processen. Jag läser fortfarande på allt om varje ingrediens och provar alla produkttester och ingredienser på mig själv först för att se hur huden reagerar.
Det som gör mitt märke unikt, förutom känslan och kärleken till råvarorna, är nog mitt motto att skynda långsamt. Att låta själva processen få ta den tid som behövs för att utveckla något speciellt. Om jag märker att en nyutvecklad produkt inte ger den där “wow-känslan” direkt, då drar jag helt enkelt tillbaka projektet. Om inte vi kan göra en produkt som överraskar eller gör skillnad för de som använder den är det ingen idé. Jag vill inte att vi bara ska vara “en till produkt på hyllan”. En produkt från M Picaut ska vara skandinavisk skönhet på burk, lyxig och med så hög halt av ekologiska ingredienser som möjligt, fri från allergener och tillföra det där lilla extra som huden behöver för att må som allra, allra bäst.”