17 apr

Monika – En sann pionjär i M Picaut-världen

En vacker kvinna och ett litet bord med prover bakom de stora märkenas montrar på en mässa fick Monika Bornefalk att våga satsa på M Picaut Swedish Skincare. Det var nästan tio år sedan.

Kvinnan bakom bordet var Mette Picaut och Monika var en av hennes första kunder. Då jobbade Monika som verksamhetschef på Borås största spa på Grand Hotell. Numera driver hon salongen Care Of M i Borås, som faktiskt femårsjubilerar.
– Jag minns när Monika kom fram till montern. Hennes kolleger var skeptiska till det nya märket, men hon blinkade till mig och sade ”Låt de hållas, jag tror på det här”, säger Mette.
– Monika är en person som jag tror att andra intuitivt ser upp till. Hon utstrålar stor värme och massor av kunskap. Det är många år sedan vi började vårt samarbete och det är alltid så otroligt kul med människor som växer. Monika är väldigt öppen och det liksom smittar av sig på andra, tror jag. Nu i april fyller hennes salong fem år och vi på M Picaut vill hylla och tacka henne alldeles extra, säger Mette.
Under de 28 år som Monika jobbat som hudterapeut har hon hunnit jobba på spa och starta sin egen salong.
– När jag började jobba var det inte lika självklart med ekologiska och närproducerade produkter inom hudvård. Mina anställda terapeuter var inte helt övertygade från början, men efter att vi arbetat med M Picaut en tid såg vi hur det togs emot av kunderna, säger Monika.
– Vi hade många inresta kunder, som var gäster på hotellet, som säkert hjälpte till att sprida märket till andra delar av landet.

Var det svårt att få kunderna att ta till sig ett ekologiskt märke på den tiden?
– Det var inte helt enkelt, eftersom kunderna var vana vid den typen av behandlingar som vi alltid gjort med kemisk peeling och produkter som säkert stressade huden mer än nödvändigt. Jag håller med Mettes måtto ”Less is more”, att bra hudvård inte ska behöva kräva onödigt många produkter.
– Det var ju ett nytt arbetssätt att jobba med resultatinriktade behandlingar som långsiktigt gav mjukare, jämnare och mer elastisk hud. Det är ju den känslan som kunden vill ha. Vi behövde förklara för kunden att det lönade sig att ta hand om barriären och stärka den, säger Monika.

Är det lättare i dag?
– Ja, verkligen! Våra kunder är pålästa från media och inlägg från sociala media och är väl införstådda med vikten att ta hand om sig själva. Och då helst med ekologiska, naturliga och närproducerade produkter.

Hur har märket utvecklats under de 10 åren som du jobbat med M Picaut?
– Det är ju det som är så häftigt! Nästan ingenting alls! Ingredienserna i Precious Oil och Nourishing Cleanser och Hydrating Water har bibehållit sin formula. Istället för att ändra i produkterna har det tillkommit några få produkter som Rose Quartz Supreme och Amethystkrämen som är åt det probiotiska hållet.
– Sedan har också fokus på kroppen tillkommit. Men åter igen – det finns bara 17 produkter i hela serien och det behövs faktiskt inte fler.

Vad tycker du om senaste produkten Ruby Passion?
– Jag var bland de första att prova Ruby Passion när den lanserades och kände på mig att det skulle varar något alldeles extra. Och jag gissade rätt! Ett probiotiskt serum med hyaluronsyra. Mitt i prick!
– När jag fick känna känslan och effekten på bara en applicering kändes det som ”Woooow! She did it again”. Med redan två bra serum i serien tänkte man inte att skulle kunna bli bättre, men det är verkligen en rubin som har skapats med de bästa ingredienser en hud kan få. Mjuk som sammet säger mina kunder.

Finns det inget du skulle önska?
– Jo, det skulle vara en mask för oren hy att sälja till kund. Det är det enda, säger Monika.

Att M Picaut fått så många priser i branschen, vad betyder det?
– Det är ett bevis för att jag valde rätt när jag valde M Picaut. Vi hudterapeuter blir uppvaktade då och då, men jag är nöjd. Jag vill inte byta till något märke eller lägga till andra.

Vad är det bästa med M Picaut-produkterna?
– Det är känslan av kvalitet som vi själva känner när vi använder produkterna på våra kunder. Det är helt rena produkter och vi behöver inte vara oroade över att få allergier eller skador och behöva jobba med handskar.
– Om man har flera märken förmedlas också en känsla till kund. Man kanske ska hålla sig till Less is More. Man får inte glömma att hela M Picaut-märket är så komplett och innovativt att även om det bara är 17 produkter, så kan man blanda produkterna och använda de på olika sätt för att nå olika resultat och därigenom hjälpa kunder med hudproblem eller önskemål. Det finns oanade möjligheter, säger Monika.